img
Cum vorbim cu copiii despre bani și cum îi învățăm să îi gestioneze? 01 Октября 2020

Educația financiară în rândul copiilor prinde tot mai mult contur, întrucât, astăzi, a devenit o necesitate temeinică pentru un viitor echilibrat și prosper. De la ce vârstă ar trebui să explicăm copiilor cum să își gestioneze eficient banii de buzunar, instrumentele necesare și dacă le vorbim despre eșecurile noastre financiare – despre aceste lucruri a relatat pentru agora.md directoarea executivă a Junior Achievement Moldova, Laurenția Filipschi.  

Experta spune că educația financiară a devenit o necesitate pentru fiecare, iar abilitățile pot fi deprinse chiar în primii ani de viață. Mai întâi de toate, părinții ar trebui să-și învețe odraslele diferența dintre necesități și dorințe. 

„În primul rând trebuie acoperite nevoile, în schimb dorințele lor sunt nelimitate coraportate la resurse și îi învățăm să le pririotizeze. Poate că nu e o dorință fără de care nu poți exista. De exemplu, părinții consideră că înainte de anul școlar trebuie să îți cumpere o pereche de adidași. Copilul vrea o pereche de adidași nu știu de care. Adidașii de firmă sunt o necesitate sau dorință?”

La fel, o altă lecție importantă e să îi facem să înțeleagă că banii înseamnă muncă și responsabilitate, iar economiile îi pot ajuta să își realizeze visurile. 

„Îi învățăm că banii nu sunt cadouri. Până la o anumită vârstă, ei primesc banii sub formă de cadouri de la mama, tata, bunica. Atunci noi îi învățăm că pentru ei se muncește și încercăm să îi orientăm spre unele treburi casnice. Însă, dacă mama îți achită 100 de lei pentru a-ți face curățenie în camera proprie, atunci nu cred că ar fi corect. E camera ta și tu ești responsabilă să îți gestionezi treburile ca să te simți bine. Însă, dacă mergeți la o vecină și v-a rugat să faceți curat contra unei sume, atunci e ok. Asta pentru că tu participi la bugetul familiei”

Un alt exercițiu ar fi să le oferim un exemplu bun prin acțiunile noastre și să îi facem membri activi în gestionarea bugetului de familie. 

„Ceea ce înseamnă pentru noi  100 de lei, nu înseamnă și pentru ei. Noi trebuie să îi învățăm să economisească și din 10 lei. Trebuie să explicăm de ce e nevoie să economisească. Noi avem tendința să le satisfacem necesitățile, nu și dorințele. Aici e o oportunitate să le zicem că aceste economiii ar putea să le aducă un surplus de bani care îi vor ajuta să își îndeplinească visele. Din orice ban primit, trebuie să reinvestești, astfel încât să te ajute la creșterea bugetului. 

Ar fi bine să le explicăm că banii sunt o resursă cu ajutorul căreia achităm anumite servicii sau anumite produse de care avem nevoie. Copilul nu înțelege prea mult despre bani doar prin explicații, dar însuși prin modelele noastre de comportament. De exemplu, îl luăm la cumpărături și îl facem membru al echipei de elaborare a bugetului pentru o anumită sărbătoare. Împreună cu el facem lista și îl putem susține ca din economiile sale să facă parte din bugetul sărbătorii”.

Interviul integral îl puteți urmări aici.

Терапевтическое сообщество в Молдове - Positivepeople.md