img
O educație mai bună în penitenciare, una dintre misiunile noastre 24 Оctombrie 2019

Pe 13 octombrie, când a fost marcată Ziua Internațională a Educației în Penitenciare, „Inițiativa Pozitivă” a lansat, al doilea an consecutiv, campania „Educație mai bună în penitenciare”. 

Scopul campaniei a fost fortificarea pe agenda publică a subiectului facilizării accesului la o educație cât mai diversă în penitenciare și dezvăluirea avantajelor pe care le va dobândi întreaga societate, dacă persoanele aflate în detenție vor putea învăța.

Investiția în educație este cea mai cost-eficientă investiție pentru reducerea recidivei. Din păcate, deocamdată în Republica Moldova nu au fost efectuate cercetări în domeniul eficienței educației în sistemul penitenciar și nu există date naționale la acest capitol, dar cerectările efectuate în SUA ne arată următoarele: din totalul de persoane reîncarcerate – 13.7%  au studii de specialitate; 5.6% au studii superioare și 0% au studii postuniversitare.

Ina Vutcariov, șefa Secției Activități pentru persoanele aflate în conflict cu legea, „Inițiativa Pozitivă”, e de părere că, în comparație cu anii precedenți, educația în penitenciare a devenit un subiect mai des discutat: „Tot mai multă lume înțelege rolul educației în procesul de reintegrare a persoanelor în conflict cu legea. În ultimul timp, au fost inițiate câteva proiecte-pilot, care sunt o noutate pentru sistemul penitenciar, dar care își demonstrează eficiența, bunăoară - programul de reabilitare pentru consumatorii de droguri și instruire la distanță.”

Invitații panelului de discuții, organizat în cadrul campaniei, pentru a discuta cu părțile interesate despre avantajele educației în penitenciare, dar și despre dificultățile cu care se confruntă în procesul implementării ideilor inovatoare, s-au arătat pe final optimiști față de viitorul educației în penitenciare. „Cred că realitatea următorilor cinci ani ar trebui să arate așa: programe de educație diverse, eficiente, orientate spre interesele și necesitățile fiecărui deținut; oportunități de angajare pentru deținuți, conform profesiei lor (dacă prin sentință nu le este interzis să practice); mulți actori sociali interesați să colaboreze cu penitenciarele, deoarece toți cetățenii înțeleg că reintegrarea deținutului după detenție nu e doar treaba lui. E și treaba noastră! Sună frumos, nu?”, mărturisește Ina Vutcariov.

Și pentru ca aceste viziuni despre viitor, cum ar fi un acces mai larg și mai divers al deținuților la educație, viziuni pe care le împărtășim cu toții la „Inițiativa Pozitivă”, să devină realitate, trebuie să setăm prioritățile în acest sens. Care sunt ele, ne spune tot Ina Vutcariov: „Pentru viitorul apropiat, cred că prioritar este să găsim resursele necesare pentru implementarea programelor de instruire la distanță, deoarece ele necesită niște investiții mai mari. De asemenea, avem ca și obiectiv să dezvoltăm businessul social, care va investi în două obiective: deținuții vor putea învăța prin acțiune, iar al doilea – toate veniturile ar putea fi orientate spre programe educaționale pentru deținuți.”

 

 

Comunitatea terapeutica in Moldova - Positivepeople.md