Ieri, 9 aprilie, la Ministerul Sănătății s-a desfășurat ședința grupului tehnic de lucru CNC pentru tratament în cadrul celei de-a doua etape de dezbateri privind elaborarea noului Program Național HIV/SIDA pentru anii 2016-2020. În ordinea de zi au fost incluse, de asemenea, și alte întrebări – colectarea datelor în domeniul tratamentului HIV pentru OMS, training-urile pentru medicii infecționiști, comentariile pe marginea raportului pentru Moldova de la ECDC (Centrul European pentru prevenirea și controlul bolilor). .
Punctul 1 din ordinea de zi:
Reamintim că prima etapă de dezbateri, atât în cadrul grupurilor de lucru de pe lângă CNC, cât și în cadrul altor platforme formate de comunități și ONG-uri, s-a încheiat la o ședință amplă de lucru privind planificarea strategică la 25-27 martie curent în hotelul ”Vila Verde”, la care au participat 50 de reprezentanți ai părților interesate. La ședință a fost prezentată o analiză a situației, recomandările în baza comentariilor și recomandărilor din partea reprezentanților comunităților și rezultatele activității tuturor grupurilor de lucru create în cadrul elaborării noului PN. Rezultatul ședinței s-a materializat în formularea scopurilor și sarcinilor pentru noul Program (vezi anexa în română).
A doua etapă de dezbateri s-a focusat pe elaborarea activităților/acțiunilor pentru atingerea scopurilor și sarcinilor stabilite. Finalizarea celei de-a doua faze este planificată pentru 28-29 aprilie curent, potrivit planului aprobat de elaborare a programului, la a doua ședință de planificare, cu participarea tuturor partenerilor.
Participanților grupului de lucru pentru tratament li s-a propus în calitate de formă de lucru tabele pentru comentarii sau recomandări. Conducătorii grupului au propus ideile lor inițiale pentru completarea activităților, luând în considerare faptul că unele recomandări au fost deja făcute pe parcursul etapei întâia.
Câteva note privind rezultatele dezbaterilor în cadrul primului punct din ordinea de zi:
– Formularea indicatorului de impact prin care se va măsura realizarea sarcinii a fost reformulat și acum indicatorul este focalizat pe măsurarea ratei mortalității pe cauze de SIDA.
– Formularea produsului Nr.1 a fost, de asemenea, reformulată pentru focusarea pe măsurarea procentului de persoane acoperite cu tratament din numărul estimativ PHS care au nevoie de tratament (anterior indicatorul viza indicele cantitativ și nu arăta situația în domeniul accesului la tratament comparativ cu necesitatea).
– A fost adăugat un produs nou Nr.2 (care nu exista anterior în program), care arată nivelul aderenței la TARV și procentul persoanelor care continuă tratamentul din momentul inițierii acestuia și până la încheierea a 12, 24 și 60 de luni. În contextul acestui produs au fost propuse un șir de activități – desfășurarea evaluării/analizei cauzelor de abandon al tratamentului, rambursarea cheltuielilor de transport pacienților pentru vizitarea cabinetelor pentru tratament, utilizarea elaborărilor inovative e-health (sms, online, IT, aplicații smart), sub-contactarea ONG-urilor care oferă îngrijiri și suport privind aderența etc.
– Asigurarea cu tratament împotriva hepaticei C pentru PHS în calitate de activitate a fost susținută cu vot majoritar pentru includerea în produsul Nr.3, deși a fost expusă și o altă opinie în contextul Programului Național existent pentru hepatite, această întrebare necesită în continuare atenția și monitorizarea noastră.
– În produsul Nr.4 pentru diagnosticare și laboratoare a fost discutată necesitatea de organizare a procesului de control al calității (intern și extern) diagnosticării și stabilirea unui mecanism de control prin laboratoare de referință, ceea ce până acum nu s-a realizat și în acest moment nu se efectuează.
În rezultatul dezbaterilor asupra primului punct – grupul de lucru așteaptă comentarii de la toate părțile interesate până la 16 aprilie. Ulterior, în baza rezultatelor comentariilor parvenite se va lua decizia dacă grupul se va mai întruni o dată până la 28-29 aprilie sau nu (formularul de lucru pentru comentarii vezi în anexă).
Punctul Nr.2 din odinea de zi:
Organizația Mondială a Sănătății, cu ajutorul echipei pentru managementul Programului Național, au colectat date și au efectuat o analiză în domeniul tratamentului ARV în Moldova, făcând referire la aspecte precum: numărul adulților și al copiilor în tratament, denumirile medicamentelor și numărul schemelor de tratament, datele privind profilaxia transmiterii verticale, date privind diagnosticarea și laboratoarele, aparatele utilizate și sistemele de testare. De asemenea, grupului i-a parvenit și al doilea document de la OMS, cu regret, doar în engleză, dar foarte interesant și util, care, pe lângă toate, conține și o analiză comparativă a costurilor de achiziționare a medicamentelor ARV în Moldova și în regiune. Documentul conține, de asemenea, unele recomandări atât cu privire la schemele de tratament, cât și cu privire la achiziționarea medicamentelor în direcția simplificării, fapt ce va influența și asupra costurilor medicamentelor. De asemenea, este prezentată informația și recomandări privind înregistrarea medicamentelor ARV în Moldova.
Această analiză va fi expediată la sediul central al OMS și peste un an va fi prezentată analiza și recomandările care vor sta la baza revizuirii protocoalelor naționale pentru tratamentul HIV.
Punctul Nr.3:
Reprezentanții echipei de gestionare a PN au prezentat planurile de desfășurare a 4 mini-ateliere pentru medicii infecționiști din teritoriile Sud -1, Centru – 2, Nord – 1, respectiv de la 5 până la 8 mai curent, pentru familiarizarea cu modificările și completările Ordinului cu privire la transmiterea datelor și a informației medicale în algoritm privind depistarea noilor cazuri de HIV și punerea în evidență din 16.03.2015, precum și pentru a discuta colaborarea în cadrul realizării scopurilor și sarcinilor de atingere a pacienților și de atragere la servicii. Întrebarea – cheie rezidă în faptul că acum medicii de familie sunt implicați în lanțul informației, fiind, de asemenea, împuterniciți cu responsabilități suplimentare, ceea ce este, în opinia noastră, destul de problematic.
Cu regret, pentru IP și regiunea Transnistria asemenea ședințe nu sunt planificate din motivul lipsei de finanțare, însă această întrebare a fost propus pentru dezbatere ulterioară și căutare a posibilelor resurse, cel puțin, pentru sistemul penitenciar, luând în considerare că în regiunea Transnistria există aspecte specifice de organizare a lucrului în cadrul structurii de ocrotire a sănătății.
Punctul Nr.4:
Ceva mai devreme Moldova s expediat raportul către ECDC în cadrul realizării Declarației din Dublin privind situația în domeniul HIV și grupurile vulnerabile. Acum raportul a fost returnat cu solicitarea de a prezenta comentarii la documentul final. Raportul se află în anexă în limba engleză în fișierul arhivat și prezintă o colecție din 5 rapoarte privind migrația, BSB, UDI, LSC și deținuți, comentariile centrului național de management în sănătate sunt, de asemenea, în anexă, în limba română.