Iurii Nestulya, Roman Drozd și Victor Lyashko au ajuns în Moldova, cu suportul #SoS_project, pentru a împărtăși* cunoștințele și experiența lor cu reprezentanții societății civile și oficiali guvernamentali care lucrează în domeniul furnizării de servicii grupurilor cheie.
Yuri Nestulya și Viktor Lyashko sunt membri ai grupului strategic pentru punerea în aplicare a planului de tranziție de la finanțare de către donator la finanțarea din bugetul de stat, iar Roman Drozd este directorul executiv al organizației de caritate „Lumina Speranței”. Am profitat de ocazie și le-am adresat experților câteva întrebări despre advocacy pentru buget și beneficiile acestuia pentru societate în ansamblu.
- Ce este advocacy pentru buget și cine are nevoie de el?
Yuri Nestulya: Advocacy pentru buget, ca proces, ca concept, sunt niște acțiuni care vizează asigurarea distribuirii raționale a fondurilor contribuabililor, în conformitate cu nevoile reale. De exemplu, în țară există o problemă cu care autoritățile publice nu au avut ocazia să se familiarizeze, prin urmare, nu au inclus acest lucru ca fiind prioritar atunci când au alcătuit bugetul, iar dvs. înțelegeți că soluția acestei probleme se află tocmai în mâinile autorităților și poate fi rezolvată, folosind un mecanism care ar trebui fi bugetat. Deci, advocacy pentru buget este un proces care are ca scop includerea metodelor de soluționare a anumitor probleme în prioritățile bugetare.
-Putem spune că advocacy pentru buget este o metodă de presiune asupra structurilor guvernamentale?
Yuri Nestulya: Aceasta nu este presiune, ci o metodă de cooperare. Nu ar trebui să eliminăm probabilitatea ca autoritățile, funcționarii publici să nu aibă întotdeauna ocazia să cunoască o anumită problem și anumite circumstanțe.
- Cine poate face advocacy pentru buget?
Yuri Nestulya: Acestea pot fi comunitățile de pacienți, pot fi părinții copiilor care merg la grădinițe, pot fi rudele pacienților care văd o problemă în tratament, pot fi, de asemenea, centrele analitice care monitorizează constant anumite zone și au o mulțime de informații și le pot partaja, formând astfel politici corecte, din punctul lor de vedere. În principiu, oricine poate face advocacy pentru buget. O bunică din blocul dvs. Poate face advocacy pentru buget, dacă vede că asociația de locatari nu utilizează fondurile rațional. Nu există un anumit cerc de persoane care să poată sau nu să nu poată face advocacy pentru buget. Toți pot.
- Cum pot începe să fac advocacy pentru buget? Să presupunem că, în calitate de contribuabil, cred că în unele domenii lucrurile se pot face mai bine. Unde ar trebui să mă adresez ca să încep procesul de advocacy?
Yuri Nestulya: Pentru a schimba ceva, trebuie să știm prin ce algoritmi se întâmplă acest lucru. Deoarece existăm în interiorul unui stat, trebuie să înțelegem cum funcționează aparatul de stat. Trebuie să înțelegem cum funcționează administrația locală și cine este responsabil pentru această problemă și să mergem la această persoană. Trebuie să-i arătăm problema. După formarea politicii, trecem la etapa de planificare - evaluăm nevoile și resursele necesare pentru rezolvarea problemei.
După aceea, vedem ce e cu bugetul - adică punem în buget fondurile necesare pentru rezolvarea acestei probleme. După ce fondurile sunt bugetate, există o etapă de alocare a resurselor, adică de achiziții. Urmărim cum se organizează achizițiile. Colaborăm cu piața, astfel încât piața să participe la licitații. După efectuarea achiziției, serviciul este oferit. Trebuie să monitorizăm, să analizăm modul în care este rezolvată rațional problema, cum sunt furnizate serviciile de înaltă calitate, dacă am format politica mai devreme. Dacă problema nu este rezolvată, atunci să căutăm noi metode de soluționare.
- Care este situația cu advocacy pentru buget în Ucraina? Aveți povești de succes în acest sens?
Yuri Nestulya: În Ucraina, în fiecare regiune există povești de succes, de la Vest la Est. În fiecare domeniu există comunități active care se angajează în advocacy pentru buget. De exemplu, unul dintre case-urile noastre este bugetul de participare, care este și un produs al advocacy pentru buget. L-am lansat pe teritoriul a aproape toate regiunile Ucrainei. Adică, în calitate de cetățean pot să-mi depun propria idee și dacă o să voteze suficienți oameni pentru ea, atunci va fi finanțată. Acesta este unul dintre succesele advocacy pentru buget. De asemenea, strângerea de fonduri pentru pachete extinse de servicii, ca parte a luptei împotriva epidemiei HIV. În fiecare regiune, bugetele sunt finanțate. Acesta este, de asemenea, rezultatul pledoariilor bugetare.
- Este posibil să creăm aceleași povești de succes în Moldova, ca și în Ucraina?
Roman Drozd: În Moldova, judecând după întâlnirile noastre cu părțile interesate, există itenția de a face tranziția pe care am făcut-o noi. Acum este prioritar să consolidăm eforturile tuturor jucătorilor din acest domeniu, să găsim resurse pentru a-l asigura la 100%. De câțiva ani, în Moldova, statul achiziționează pachete specifice de servicii de la organizații publice prin licitații. Sarcina noastră principală este să elaborăm o foaie de parcurs care să fie cu adevărat eficientă, unde se va preciza clar ce pași trebuie să facă țara, în ce perioadă, să determinăm cu exactitate eficacitatea fiecărui pas, adică criterii de performanță, astfel încât să putem înțelege cât de bine ne mișcăm, cât de mult ne deplasăm împreună și în această direcție. Având o astfel de foaie de parcurs, acest lucru va indica faptul că toți jucătorii au ajuns la o viziune comună și se deplasează în aceeași direcție. Această foaie de parcurs va avea, de asemenea, criterii pentru eliminarea barierelor, deoarece fiecare pas se va confrunta cu un fel de bariere. De exemplu, opinia publică. De ce ar trebui să se acopere serviciile pentru consumatorii de droguri sau lucrătorii sexului comercial din banii bugetari? Pentru ca planul de tranziție să treacă, trebuie să depășite aceste bariere.
- Cum să depășesc barierele? Ce mecanisme există?
Roman Drozd: Aceasta este sarcina activiștilor sociali, angajaților instituțiilor statului. Ei cunosc contextul problemei mult mai bine. Pe exemplul Ucrainei, acesta este un proces lung. Înainte ca statul să înceapă să cumpere aceste servicii, problema a devenit publică. Când toată lumea vorbește despre o problemă, ea devine publică. Pentru că am un fiu, am o fiică care se pot confrunta cu această problemă și atunci este mai ușor de depășit rezistența.
Următoarea barieră este lipsa unei baze specifice, care va permite trecerea de 100% la banii bugetari. Este necesar să se stabilească cine va fi responsabil pentru această foaie de parcurs, cine va elabora toate aceste documente de reglementare. Ucraina a creat un astfel de instrument eficient, este un grup de lucru strategic, care include experți din societatea civilă și din structurile de stat, care studiază barierele și le depășesc.
- Cu siguranță oamenii vor avea o astfel de întrebare - de unde va lua statul banii, el nu este atât de bogat totuși?
Roman Drozd: Unul dintre obiectivele advocacy pentru buget este acela de a ajuta statul să economisească bani. Înțelegem că bugetul nu este de gumă, ca să-l întindem la nesfârșit, și nu vor apărea mai mulți bani în țară. Dar putem economisi, de exemplu, la procurarea eficientă a preparatelor medicale. Unde merg banii economisiți? Aceste economii pot fi cheltuite pentru prevenire, deoarece prevenirea este întotdeauna mai ieftină decât tratamentul.
- Din ce ați văzut în Moldova, ce v-a plăcut?
Victor Lyashko: Faptul că țara nu stă pe loc, merge înainte. Se îndreaptă spre prevenire. Când vorbim despre prevenție, ne întrebăm mereu dacă pentru aceasta va fi nevoie de finanțare suplimentară. Da, poate că va fi nevoie de o finanțare suplimentară, dar aceasta este o investiție în sănătate, care va aduce apoi creștere economică, în primul rând, și va reduce costurile tratamentelor, și a sistemului de sănătate, în general. Prevenirea este întotdeauna mai ieftină decât vindecarea bolilor. Prin urmare, ce se face în țara dvs. - și faptul că sunt alocați bani pentru serviciile de prevenire a HIV, pentru testarea hepatitei virale, au apărut medicamente pentru tratarea atât a infecției cu HIV, cât și a hepatitei virale, aceasta sunt plusuri, iar țara trebuie să facă toate acestea pentru a reduce impactul acestor boli infecțioase asupra economiei țării.
- Ce credeți că ar putea lua Moldova de la Ucraina și ce ar putea lua Ucraina de la Moldova?
Victor Lyashko: Ceea ce Moldova poate lua de la Ucraina este abilitatea noastră de a determina pachetul de servicii preventive care vor fi achiziționate de stat de la ONG-uri pentru a fi prestate grupurilor vulnerabile. Ceea ce poate lua Ucraina de la Republica Moldova sunt bunele practici în lucrul cu sistemul penitenciar, modul în care se instituie activitatea preventivă în sectorul închisorilor și modul în care este organizată livrarea medicamentelor. Ucraina nu poate decât să viseze la asta.
*Trainingul a avut loc în cadrul proiectului regional „Durabilitatea serviciilor pentru grupurile cheie din Europa de Est și regiunea Asiei Centrale” (#SoS_project)
Durabilitatea serviciilor pentru grupurile cheie din Europa de Est și regiunea Asiei Centrale