Centrul Social Regional pentru persoanele care trăiesc cu HIV ”Renașterea”din orașul Chișinău a fost inaugurat în februarie 2013. Astăzi centrul oferă diverse servicii psihosociale pentru persoanele care trăiesc cu HIV și apropiații acestora (membri ai familie, rude, copii). Alina Cojocaru, una din colaboratoarele centrului, ne-a relatat în detalii care sunt rațiunile existenței centrului și care sunt scopurile pe care tind să le atingă colaboratorii acestuia în lucrul cu persoanele care trăiesc cu HIV.
Alina, spune-ne, te rog, cum ajung oamenii la centul social?
Sunt câteva căi: noi colaborăm în baza unui proiect cu medicii infecționiști din policlinicile raionale care, după necesitate, pot referi pacienții la noi. Astfel, persoana poate ajunge la noi direct din secția Dispensarului Dermato-Venerologic Republican, fiind referit la noi de către medicul sau colaboratorul organizației ”Credința” care oferă consultații pe teritoriul dispensarului dermatovenerologic. Dacă persoana a venit fără îndreptarea medicului, de exemplu, a auzit undeva despre noi și s-a hotărât să ne găsească, în acest caz noi verificăm încă o dată diagnosticul persoanei, adică telefonăm la secția corespunzătoare sau la policlinică și concretizăm dacă într-adevăr persoana respectivă se află în evidență. Dar aceasta se face doar cu acordul scris al persoanei.
Din ce regiuni se adresează persoanele la serviciile centrului vostru?
Aproape 80% sunt chișinăuieni. Restul 20 % sunt locuitorii suburbiilor și raioanelor republicii: Călărași, Ungheni, Ialoveni, Criuleni, Ștefan Vodă, Hâncești, Strășeni, Căușeni, Anenii-Noi, Rezina, Telenești, Orhei, Șoldănești, Nisporeni.
Dacă am înțeles corect, fiecărui beneficiar i se deschide un dosar personal, așa este?
Fiecare solicitant completează o anchetă specială unde se introduc toate datele despre beneficiar. De asemenea, persoana semnează un acord în baza căruia el va beneficia în cadrul centrului nostru de un anumit pachet de servicii. Dacă beneficiarul are nevoie de un ajutor mai serios, cazul lui este discutat în ședința echipei multidisciplinare, după care i se întocmește un case management personal în care se descriu toate problemele acestuia și căile de soluționare. În dependență de situație, în soluționarea planului de intervenție a managementului de caz, se implică diferiți specialiști, fiecare din ei fiind responsabili de o problemă sau alta.
Câți beneficiari aveți în momentul de față?
De la începutul anului curent (ianuarie – august 2014), de serviciile centrului au beneficiat 535 de persoane. Anul trecut – 961 de persoane.
Despre ce fel de servicii este vorba?
În primul rând, este vorba despre suport psihosocial: grupuri de suport reciproc, consultațiile psihologului, consultații sociale, medicale, juridice (de două ori pe lună în incinta centrului se oferă consultații juridice gratuite), consultații ”de la egal la egal”. De asemenea, avem serviciul de însoțire a beneficiarilor. Adică dacă persoana se află într-o stare gravă de sănătate și pur și simplu nu poate ieși din casă, ne ducem noi înșine la el pentru a evalua nivelul lui social și a-l consulta pe loc. De asemenea, după necesitate, îl putem însoți la diferite instituții sociale și medicale. Pe lângă acestea, dispunem de sală sportivă, sală pentru copii, duș, camera de odihnă și mașină de spălat. În afară de grupele de suport și consultațiile planificate, ne străduim să organizăm pentru beneficiarii noștri mici sărbători, picnicuri în aer liber. Vara aceasta, de exemplu, am avut posibilitatea de a vizita gratuit câteva mănăstiri.
Oferiți, de asemenea, pachete alimentare. Care sunt criteriile de repartizare a acestora?
Persoana trebuie să fie beneficiarul nostru, să se afle în tratament antiretroviral și să fie aderentă la tratament. Pachetele alimentare se oferă pentru a îmbunătăți calitatea vieții persoanelor care se află în tratament antiretroviral și se repartizează trimestrial. Pe lângă pachetele alimentare, avem și posibilitatea de a oferi beneficiarilor noștri transport gratuit. De exemplu, sunt persoane care se deplasează cu greu. Noi stabilim o zi și îi ducem pe toți la spital pentru analize, după care îi transportăm pe fiecare acasă.
Printre beneficiarii centrului sunt și copii care trăiesc cu HIV. Ce servicii sunt prevăzute pentru ei?
Toți beneficiază de pachete alimentare și de două ori pe an își completează garderoba în unul din centrele comerciale din municipiu. Această din urmă oportunitate va fi accesibilă doar până la sfârșitul anului 2015. Pe viitor – nu se știe. Cu părinții și copiii se ocupă un psiholog pentru copii. Colaboratorii centrului se străduiesc să țină legătura cu fiecare părinte al copilului care trăiește cu HIV, inclusiv pentru a le explica cum să pregătească corect copilul pentru a-i dezvălui statutul.
Cum află clienții voștri despre orarul grupurilor de suport reciproc și alte activități?
Toată informația necesară este afișată pe standul din hol. Anunțurile sunt actualizate la începutul fiecărei luni. În plus, colaboratorii centrului îi telefonează în prealabil pe clienții săi și îi invită la grupul de suport.
Este posibil de făcut testul la HIV la centrul social?
La noi se poate face gratuit testarea rapidă la HIV. Adică în baza probei prelevate de salivă, timp de 15 minute se poate determina dacă persoane are anticorpi la HIV. Totuși un asemenea test nu oferă o garanție sută la sură a veridicității rezultatului și necesită un test confirmativ la sânge.
Există vreun postulat general acceptat pentru colaboratorii centrului?
În activitatea noastră există patru principii fundamentale: noi trebuie să ne focusăm toate resursele disponibile și eforturile asupra beneficiarului; toți clienții noști trebuie să conștientizeze că au posibilități egale; noi trebuie să fim accesibili și să asigurăm accesul clienților la alte servicii și, bineînțeles, confidențialitatea – noi nu avem dreptul de a dezvălui statutul HIV al clientului și datele lui personale. În ceea ce ține de scopurile pe care și le propun colaboratorii centrului, în primul rând, tindem ca persoane să-și accepte diagnosticul, să înceapă tratamentul antiretroviral, să-și cunoască drepturile și să le poată apăra. Aceasta este, de fapt, rațiunea existenței centrului și a serviciilor oferite în cadrul acestuia.