A lua interviu de la Serghei Serbicean, proprietarul magazinului vestimentar ”Cătălin Botezatu” și partener al campaniei ”Faptele bune au culoare” este o adevărată satisfacție – o cămașă de un alb imaculat, pantaloni aranjați ideal și o poziție de viață intransigentă. Aflați mai multe detalii din interviul nostru de astăzi.
Serghei, vom începe cu o întrebare tradițională – ce V-a determinat să participați la campania ”Faptele bune au culoare”?
De fapt, participăm pentru prima oară într-un asemenea proiect. Acceptând acest parteneriat, nu am urmărit alt scop decât să venim în ajutorul acelor care au într-adevăr nevoie de aceasta. Or, atunci când faci un bine cuiva, te simți util. Participând la această campanie noi nu pierdem nimic, în schimb dobândim foarte multe.
Dar care a fost reacția prietenilor și cunoștințelor Dumneavoastră la această decizie?
Majoritatea au reacționat pozitiv. Problema este că mulți mă susțin, însă puțini se grăbesc să se implice în această campanie. De aceea ne dorim ca oamenii să se implice într-adevăr, și nu doar să posteze ”like”-uri.
Vă puteți aminti când ați auzit pentru prima dată despre problema HIV/SIDA?
Pentru prima oară m-am confruntat cu această problemă când mă pregăteam pentru admiterea la liceu în România. Pe atunci, pentru admitere se cerea analiza la HIV. Deși eu nu fac parte din grupul de risc, deja după ce mi se prelevase proba de sânge mă frământa gândul: ”Dar dacă? Ce voi face atunci? Cum vor reacționa oamenii din jur?”. Spre marele nostru regret, în societatea noastră mai persistă o mulțime de stereotipuri și clișee despre infecția HIV și căile ei de transmitere, însă nimeni niciodată nu se gândește ce se va întâmpla dacă te vei infecta tu însuți. Aceasta este problema noastră.
Serghei, povestiți-ne puțin cum V-ați început afacerea?
Când abia venisem în această afacere, mă ocupam de livrarea și comercializarea lenjeriei intime. La acel moment acest segment al pieții era destul de slab dezvoltat. Peste un timp oarecare, am decis să extindem sortimentul nostru și am început să vindem vestimentație pentru bărbați. Alegerea mea a căzut pe brand-ul ”Cătălin Botezatu” – despre acest designer am auzit încă pe când îmi făceam studiile în România și îmi plăcea foarte mult sortimentul lor și abordarea afacerii. A aduce în Moldova un brand absolut necunoscut a fost foarte riscant. Problema era că oamenii percep foarte sceptic tot ce e nou. Clienții noștri de astăzi știu exact ce își doresc. De regulă, în acest context, argumentul principal în favoarea noastră este calitatea.
Apropo, Dumneavoastră puteți ieși în sală și să consultați clientul, să-i dați un sfat?
Bineînțeles, însă totul depinde de măsura în care clientul însuși este dispus să se schimbe. De exemplu, sunt persoane care preferă cămăși doar de două culori – albastră și albă. Aceștia sunt foarte greu de convins că există și culoarea roză. În Marea Britanie această culoare se consideră o culoare nobilă, pe care o poartă avocații, brokerii, oamenii de afaceri. Dacă alegi nuanța potrivită de roz, credeți-mă, aceasta va arăta mai mult decât stilat.
Dar Dumneavoastră purtați această culoare?
Am câteva cămăși polo de culoare roză. Deși cu ceva timp în urmă, ca și mulți alții, nu mă vedeam purtând această culoare.
Cumpărătorii moldoveni are gusturi bune?
Oamenilor noștri nu le prea place să le spui cum să se îmbrace, ce să mănânce și cum să vorbească. Fiecare are propria viziune și aceasta nu e rău. Cu toate acestea, noi încercăm să recomandăm ceva deosebit, ceva nou. Bineînțeles, în prim plan iese confortul, or, chiar dacă este o cămașă super-stilată, cel mai important este ca omul să se simtă confortabil în ea.
Serghei, Vă despărțiți ușor de lucrurile pe care nu le mai purtați?
Bineînțeles! Eu nu fac din lucrurile mele exponate de muzeu. Când lucrurile sunt depășite, împreună cu soția le adunăm și le ducem la orfelinate sau aziluri pentru bătrâni. Poți păstra o carte bună, un tablou scump, dar nu hainele.
Când Vă cumpărați o haină, la ce atrageți atenția?
Desigur, în primul rând, la calitate. Mă uit la nasturi, tivuri, guler. Iată, de exemplu, puțini știu că în gulerul unei cămăși bărbătești clasice trebuie să fie introdus un suport de carton sau din plastic, care, înainte de spălare, trebuie extras.
Pe bune?
Bineînțeles. Orice lucru se poartă mai mult timp dacă respecți toate regulile de spălare, uscare, călcat indicate de producător pe etichetă. De aceea nu trebuie să tăiați imediat eticheta, mai bine păstrați-o.
Clienților Dumneavoastră le plac accesoriile – butonii, papioanele, cravatele?
La noi oamenii sunt conservatori: nu le prea plac culorile vii sau experimentele îndrăznețe. Din tot ce ați enumerat cel mai mult se cumpără cravatele de nuanțe calme. În general, este important să nu exagerăm cu accesoriile, în caz contrar riscați să arătați ca un papagal.
Ce atitudine aveți față de lucrurile produse în Moldova?
Una foarte bună. Eu am câteva lucruri de felul acesta. Neajunsul este că mulți designeri autohtoni produs mărfuri de larg consum, orientându-se spre gusturile maselor. În același timp, există o explicație logică pentru această stare de fapt – în țara noastră nu este profitabil să produci lucruri unice, în ediții limitate. În magazinul nostru noi promovăm, de asemenea, producătorii autohtoni, mai exact, pe una din ei. Se numește Elena Grosu și ea produce mărfuri sub marca ”Mallena”. Eu o cunosc personal și pot spune că ea este foarte talentată. Pentru ea hainele sunt o pasiune și aceasta se simte în fiecare model.
În general, după care principiu selectați hainele pentru magazinul Dumneavoastră?
Inițial, luam pentru vânzare acele mărfuri care ne plăceau, în primul rând, nouă. Însă după cum dovedește experiența, nu întotdeauna ceea ce îți place ție neapărat se va vinde. De aceea am început să facem mici sondaje, cercetări și deja în baza doleanțelor clienților am început să formăm sortimentul.
Este adevărat că hainele contează pentru prima impresie?
Da, felul în care ești îmbrăcat contribuie la formarea primei impresii, însă cu siguranță în ultimă instanță nu acesta este factorul definitoriu.
Serghei, în încheiere VĂ voi adresa câteva întrebări provocatoare, dacă nu sunteți împotrivă?
De acord.
Când ați făcut ultima oară testul la HIV?
Aproximativ două luni în urmă: am donat sânge pentru o persoană și atunci s-a verificat sângele la prezența HIV.
Când ați încercat pentru prima oară țigările și alcoolul?
La 16 ani.
Ce ați spune unei persoane dragi diagnosticată cu SIDA?
Presupun că aș fi șocat. Dar trebuie să trecem peste acesta, pentru a înțelege ulterior că nu s-a schimbat nimic, ci este vorba doar despre circumstanțe.
Dacă vi s-ar oferi posibilitatea de a încerca un drog halucinogen sub supravegherea medicului, ați accepta?
Eu sunt o persoană curajoasă, dar drogurile sunt ultimul lucru pe mi-aș dori să-l încerc. Principiile mele de viață nu-mi permit să o fac.
Ați face vaccinul împotriva HIV?
Nu, eu nu prea am încredere în vaccinuri.
Ce impresie aveți despre filmul ”Clubul cumpărătorilor din Dallas”?
Un film minunat!
Imaginați-vă că v-au rămas doar trei luni de trăit, precum eroului principal din film, ce ați face?
Aș călători mult cu iubita mea. Dar să beau, să mă droghez și să duc o viață desfrânată cum a făcut eroul lui Matthew McConaughey, nu este pentru mine.
Dragi prieteni, dacă doriți să vă implicați în campania ”Faptele bune au culoare” și să vă aduceți contribuția la lupta cu epidemia infecției HIV în Moldova, pur și simplu procurați una din mărfuri din magazinul ”Cătălin Botezatu”, marcată cu simbolul campaniei sun forma buburuzei. Noi vă garantăm că până la 8% din costul mărfii procurate vor fi transferate pe contul special destinat sprijinului persoanelor care au devenit victime ale epidemiei HIV/SIDA în Moldova.
Elena Derjanschi