La 7-8 noiembrie curent, la Geneva a avut loc a 30-a Ședință a Consiliului de Administrare al Fondului Global pentru combaterea SIDA, Tuberculozei și Malariei.
Cel mai important punct din agenda acestei ședințe a Consiliului a fost revizuirea politicii Fondului Global vizavi de criteriile de eligibilitate, mecanismul de repartizare a cheltuielilor și regimul prioritar al solicitărilor de grant, care stabilește posibilitatea de acces al unei sau altei țări la un anumit nivel de finanțare din partea Fondului Global. Modificările propuse la politica existentă au venit din partea Comisiei pe Strategii și Investiții, în contextul elaborării unui Model Nou de Finanțare, care se pretinde mai eficient și care ar înlocui formatul anterior al modelului de finanțare pe runde. Modificările propuse, într-o măsură sau alta, limitau accesul la finanțarea directă pentru țările cu venit mediu al populației, inclusiv pentru țările din regiunea EECA (Europa de Est și Asia Centrală).
În primul rând, modificările vizau așa numita ”Regulă ONG” – condiție care se referă la țările cu venit ce depășește nivelul mediu, care nu sunt incluse în lista Comitetului de asistență pentru dezvoltare în calitate de beneficiari ai asistenței oferite oficial în scopuri de dezvoltare (AOD)[1]. Potrivit acestei prevederi, aceste țări pot depune propuneri pentru sprijinirea programelor de combatere a HIV/SIDA doar cu condiția că recipienții mijloacelor alocate vor fi organizațiile societății civile, și nu guvernele. Sub incidența acestei reguli nimereau 5 țări din regiunea EECA: Bulgaria, Letonia, Lituania, Rusia și România.
Una dintre propunerile din cadrul revizuirii ”Regulii ONG” se referea la stabilirea unei perioade de tranziție, în cadrul căreia țările calificate de către Banca Mondială în anul 2013 ca și țări cu nivel înalt de venit și care cad sub incidența acestei reguli, să aibă acces la finanțare. S-a propus să li se ofere țărilor posibilitatea de a depune propunerile pentru finanțare pe parcursul următorilor trei ani, în loc de an cum se prevedea anterior. Potrivit bilanțurilor Ședinței, o astfel de posibilitate i s-a oferit Rusiei. Letonia și Lituania, cu regret, s-au pomenit în afara terenului, întrucât acestea nu au beneficiat niciodată de granturi din partea FG. De asemenea, Bulgaria și România vor putea înainta propuneri pentru finanțare în temeiul acestei reguli în perioada 2014-2016, dacă însă vor demonstra că la momentul depunerii solicitării, sunt afectate de criză în ceea ce privește alocarea mijloacelor din bugetul național pentru programele de prevenire HIV în rândul grupurilor vulnerabile.
În al doilea rând, modificările propuse au vizat accesul țărilor cu nivel înalt și mai mare de nivelul mediu al venitului la participarea în proiectele regionale, și anume, pentru acestea s-a propus limitarea accesului la finanțarea directă din partea FG în cadrul inițiativelor regionale.
În al treilea rând, modificările se refereau la perioada de tranziție pentru țările care nu mai sunt eligibile pentru a beneficia de finanțarea Fondului fie pe motiv de modificare a nivelului de venit, fie pe motivul intrării în Uniunea Europeană în perioada când beneficiau de granturi din partea FG. Potrivit noii politici, acestor state li se oferă posibilitatea de a depune propuneri în cadrul unei perioade suplimentare, care constituie trei ani, pentru asigurarea unei tranziții treptate la finanțare completă din alte surse.
Datorită acțiunilor coordonate și elaborării unei poziții unice a blocului de ”executori” (implemeters) în cadrul Consiliului de Administrare al Fondului Global (blocul este constituit din 10 Delegații și, respectiv, deține 10 din 20 de voturi existente), am reușit să introducem unele modificări în deciziile propuse spre aprobare cu referire la aspectele enumerate mai sus. O asemenea unitate între Delegațiile acestui bloc este un fenomen rar în istoria FG. De asemenea, deosebit de importantă a fost susținerea din partea reprezentanților comunităților și ONG-urilor din regiune, fapt ce a asigurat reprezentativitatea, cel puțin în cadrul Delegației Comunităților, a opiniei persoanelor afectate de epidemie.
Cea mai mare performanță s-a realizat în contextul propunerilor regionale, accesul la care a rămas deschis pentru toate țările, indiferent de nivelul venitului, care sunt eligibile pentru finanțare din partea Fondului Global. O altă reușită a fost echilibrarea conținutului deciziei în contextul perioadei de tranziție pentru țările al căror nivel de venit a suferit modificări recente. Consiliul a cerut de la Comisia pe Strategii și Investiții să elaboreze și să propună o abordare mai diferențiată și individuală, care să includă, în afară de indicatorii venitului și incidența infectării, și factorii sănătății publice.
În opinia mea, anume aceasta conferă valoare și unicitate Fondului Global ca și organizație care reunește în sine parteneri-donatori, state-recipiente, societatea civilă, comunități și parteneri tehnici. Datorită acestui fapt, se creează condiții prielnice pentru soluții echilibrate pentru investițiile Fondului, astfel încât să fie finanțați cei care au cea mai mare nevoie, asigurând o eficiență maximă și o stabilitate a investițiilor, pentru victoria completă asupra celor trei maladii.
Notă: în momentul de față Fondul Global se pregătește pentru implementarea pe scară largă, începând cu luna martie 2014, a noului model de finanțare, scopul căruia este acoperirea unui număr mai mare de persoane afectate de HIV, tuberculoză și malarie, creșterea gradului de predictibilitate a obținerii accesului la finanțare, asigurarea promptitudinii și flexibilității procedurilor. Următoarea ședință a Consiliului de Administrare este preconizată pentru începutul lunii martie 2014.
În cadrul luptei pentru accesul țărilor la finanțarea oferită de FG, în scurt timp ne vom confrunta cu o altă bătălie, numită ”7% din grupul țărilor Nr.4”. Potrivit noii abordări a finanțării și a criteriilor de eligibilitate, toate țările din portofoliul FG (circa 140) sunt divizate în 4 grupuri, începând cu țările cu incidență înaltă de infectare și venituri reduse până la țările cu incidență scăzută și venituri înalte. Pe această abordare se bazează și noua formulă de calcul a valorii mijloacelor bănești alocate din volumul total pe care le va investi FG în fiecare grup. Grupul nr.4, în care intră țările cu venit ce depășește nivelul mediu și cu incidență scăzută de infectare, a cumulat tocmai 60 de țări! Majoritatea țărilor din regiunea EECA se află anume în acest grup. Din punct de vedere istoric, din 100% a volumului de finanțare din ultimii ani, FG a alocat pentru acest grup de țări doar 7%. Dacă aplicăm formula elaborată în cadrul noului model de finanțare, pentru acest grup se vor aloca doar 4-5%.
Ședința Comisiei împuternicite să propună Consiliului de Administrare procentul definitiv care va reveni acestui grup din resursele FG va avea loc la începutul lunii februarie 2014. Apoi, decizia finală va fi adoptată la Ședința nr.31 de la începutul lunii martie. Însă deja la ședința curentă a Consiliului, blocul a declarat că limita acceptabilă pentru acest grup, care nici nu poate fi pusă în discuție, constituie 7%. Aceasta ne va permite cel puțin să păstrăm performanțele prezente, însă este clar că oricum avem nevoie de mai mult, pentru a influența situația în singura regiune din lume unde epidemia HIV continuă vertiginos să progreseze, iar indicatorii MDR TB depășesc toate limitele acceptabile.
Sper că vom reuși să ne unim eforturile și să influențăm asupra deciziei definitive.
Alexandr Curașov
Director Executiv AO ”Inițiativa Pozitivă”
Membru supleant al Consiliului de Administrare al Fondului Global din partea Delegației Comunităților care trăiesc cu HIV și afectate de tuberculoză și malarie.
[1] Comitetul de asistență pentru dezvoltare (CAD) al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) publică o listă a țărilor eligibile pentru sprijin în cadrul „asistenței oficiale pentru dezvoltare” (AOD)