img
Învățământul în penitenciare reduce riscul recidivelor 05 Маi 2014

Instruirea în penitenciare – cât este de justificată și de necesară? Pot oare cunoștințele să le ajute deținuților să se corecteze, să înceapă o viață nouă? Despre experiența unor instituții penitenciare care și-au deschis ușile pentru pedagogi, aflați în programul ”Lumea cunoștințelor”.

Mexic: sportul stinge agresiunea!

Polițiștii pot veni la meci în calitate de suporteri, dar pot veni și din necesitate profesională dacă pe stadion mingea este pasată de deținuți. În Mexic, din cauza organizării deficiente a întreținerii în penitenciarele, crește violența în celule. Administrația încearcă să contracareze fenomenul prin intermediul sportului. În calitate de experiment, deținuții penitenciarului din capitală au fost admiși la competiția de fotbal american. Echipa ”Panterele” a depășit concurenții. Antrenorul și supraveghetorul Abel Granada comentează: ”Fotbalul american solicită disciplină, iar aceasta este tocmai ceea de ce au nevoie băieții. Antrenamentele le-au fost de un real folos. Ei s-au schimbat, nu mai sunt atât de agresivi, nu se mai implică în altercații, manifestă mai mult respect unul față de altul, or, acum ei sunt o echipă!”.
Este un proiect unic pentru Mexic, unde, potrivit statisticilor, zilnic cel puțin un adolescent devine victimă a violenței cu consecințe fatale. Și victimele, și agresorii sunt tineri. De aici reiese și necesitatea unei abordări speciale a funcționalității instituțiilor penitenciare pentru minori.

Grecia: eminenții pleacă primii

Cea mai mare școală din țară se află în apropierea Atenei: 2300 de deținuți. Dintre aceștia, 70 de persoane zilnic frecventează ”școala șansei a doua”. Reușita la învățătură și purtarea exemplară la lecții le permite tinerilor să obțină reducerea termenului de detenție. Statistica arată: riscul recidivei după eliberare în rândurile celor care a obținut o diplomă de studii după gratii constituie doar 5% comparativ cu obișnuitele 40%.
Spartacus are 26 de ani și speră să ”câștige” eliberarea înainte de termen. ”Tu, ca personalitate, te identifici cu faptele tale. Oamenii așa te percep, nu? Mulți însă consideră că omul nu se poate schimba, dar nu este adevărat. Am auzit spunându-mi-se: de ce mergi la școală, te străduiești? Tu ești un infractor și oricum vei reveni la vechile obiceiuri. Mulți nu cred că omul și-a reevaluat viața, că vrea să învețe, să devină alt om”.

Franța: vindecare prin cuvânt

Ce înseamnă să fii în învățător în închisoare? Cine acceptă un asemenea serviciu? Od Simeon a petrecut 15 ani în școala din penitenciarul orașului Poissy și a scris o carte pe acest subiect. Ea este ferm convinsă că obiectele ei de studiu – limba franceză și literatura – vindecă pe care au alunecat. Od povestește: ”Mi se creează impresia că oamenii din fragedă copilărie nu s-au acomodat sistemului. Totul le mergea pe dos, inclusiv la școală. Și iată doar aici, în închisoare, ni se oferă o șansă de a le schimba concepția despre învățământ. Studiile devin aici pentru ei nu o sarcină suplimentară, nu un lucru impus, ci o șansă. … Audiența mea în clasă sunt studenți obișnuiți. Acei care studiază ”Cântecul Cidului”, ”Scrisorile persane”. Ei trebuie să pătrundă profund în text, pentru că îi așteaptă examenele. Dacă le vor susține, vom obține o diplomă de studii, înțelegeți? O diplomă obișnuită, care nu are nicio legătură cu penitenciarul! Așa cum nici literatura nu are vreo legătură cu închisoarea … Pentru ei este foarte important: studiile le deschid ușa în lumea de după gratii!”.

Sursa: http://ru.euronews.com/2014/03/14/education-in-prisons-learning-the-hard-way/

Comunitatea terapeutica in Moldova - Positivepeople.md