img
Declarația societății civile privind răspunsul Ministerului Finanțelor privind transparența și eficiența achizițiilor medicale 29 Аprilie 2020

Către: Ministerul Finantelor al Republicii Moldova

Copie: Guvernul Republicii Moldova,

Comisia pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova,

Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale al...,

Compania Naţională de Asigurări în Medicină,

Agenția Achiziții Publice,

Centrul pentru Achiziții Publice Centralizate în Sănătate,

Agenția Naţională pentru Soluționarea Contestațiilor

 

29 aprilie 2020

Salutăm răspunsul Ministerului Finanțelor din 23.04.2020 la apelul societății civile privind deteriorarea critică a situației privind transparența achizițiilor din 9.04.2020 și credem că acesta este un pas către un dialog deschis și constructiv. În continuarea dialogului deschis, considerăm că este foarte important să menționăm următoarele aspecte.

Reprezentanții Coaliției pentru transparență în utilizarea fondurilor publice apreciază foarte mult:

  • faptul că transparența în utilizarea fondurilor publice este o prioritate pentru Ministerul Finanțelor;

  • faptul că importanța îmbunătățirii funcționalității sistemului electronic de achiziții pentru achiziții medicale este în concordanță absolută cu scopul și obiectivele Ministerului Finanțelor;

  • faptul că Ministerul Finanțelor dispune de resursele necesare pentru a perfecționa funcționalitatea sistemului de achiziții electronice[1];

  • apelul Ministerului Finanțelor privind participarea activă a societății civile în procesul de dezvoltare și promovare a inițiativelor normative și legislative, pentru a deveni participanți la achizițiile publice în cadrul grupurilor de lucru, pentru a juca rolul de monitor extern și obiectiv.

În același timp, reprezentanții Coaliției pentru transparență în utilizarea fondurilor publice sunt îngrijorați de următoarele fapte:

  • Ministerul Finanțelor a menționat că transparența achizițiilor medicale a fost asigurată prin publicarea informațiilor detaliate privind anunțurile publice privind participarea la achiziții, documentația privind atribuirea contractelor și raportarea relevantă de către CAPCS pe site-ul https://tender.gov.md/ro/bap și site-ul http://capcs.md/. Cu toate acestea, abordarea dată nu este în concordanță cu principiile actualității și accesibilității pentru analiză și monitorizare, din următoarele motive:

  1. documentele sunt publicate după semnarea contractelor ceea ce nu permit identificarea și rezolvarea problemelor direct în procesul de achiziții;

  2. documentele sunt reprezentate de o gamă uriașă de date în format PDF, care pot fi procesate doar manual, fără posibilitatea de a utiliza tehnologii moderne de analiză automată a datelor;

  • în conformitate cu art. 84 alin. (4) din Legea privind achizițiile publice, toate achizițiile medicale trebuie efectuate în sistemul electronic de achiziții publice începând cu 1 ianuarie 2021. În același timp, Ministerul Finanțelor intenționează să finalizeze sistemul în prima jumătate a anului 2021, ceea ce este cu șase luni mai târziu decât perioada stabilită de lege. Este important de menționat că dezvoltarea funcțională a sistemului electronic de achiziții este întârziată pentru o perioadă mai mare de 2 ani;

  • rezultatele analizei și prioritățile pentru utilizarea resurselor în cadrul asistenței tehnice a Uniunii Europene (proiectul „Asistență tehnică pentru dezvoltarea unui sistem de achiziție electronică în Republica Moldova”) nu au fost încă publicate;

  • criteriile indicate în răspunsul Ministerului Finanțelor pe care trebuie să îl îndeplinească sistemul de achiziții electronice sunt principii generale și nu oferă o înțelegere clară a caracteristicilor tehnice specifice ale acestui sistem.

Pe baza celor expuse mai sus, solicităm Ministerului Finanțelor:

  • să asigure achiziționarea de medicamente și dispozitive medicale prin achiziții electronice transparente (în prezent SIA RSAP MTender) până cel târziu la 1 ianuarie 2021;

  • să publice rezultatele detaliate ale evaluării sistemului actual SIA RSAP MTender;

  • să publice documentația de achiziții în format open-data, pentru a crește transparența și accesul părților interesate, inclusiv a reprezentanților mass-media;

  • să efectueze consultări publice, pe baza rezultatelor evaluării, cu privire la caracteristicile tehnice și oportunitatea finalizării SIA RSAP MTender sau la dezvoltarea unui nou sistem.

Coaliția organizațiilor societății civile pentru respectarea principiilor de transparență și eficiență în utilizarea banilor publici în condițiile pandemiei și consecințelor prognozate ale COVID-19 în Republica Moldova

https://bit.ly/2USAznE

[1] Asistență Tehnică a Uniunii Europene, proiect „Asistență tehnică pentru dezvoltarea unui sistem de achiziții electronice în Republica Moldova”

***************************************************************

Răspunsul Ministerului Finanțelor privind transparența și eficiența achizițiilor medicale

Ministerul Finanțelor a examinat apelul deschis al societății civile privind deteriorarea critică a transparenței achizițiilor publice efectuate de Centrul pentru Achiziții Publice Centralizate în Sănătate (în continuare CAPCS) și comunică următoarele.

Decizia de a accepta ofertele pentru participarea la licitații pentru achiziții publice prin e-mail a fost luată de către directorul interimar al CAPCS pentru a preveni contactul direct între vizitatori și angajații centrului atunci când transmit documente pe suport hârtie și pentru a oferi o metodă de depunere a ofertelor pentru cei aflați în carantină în această perioadă și nu o poate depune fizic. Decizia a fost justificată de necesitatea reducerii riscului de infecție cu COVID-19, așa cum este indicat în scrisoarea centrului Rg02-1416 din 7 aprilie 2020.

Implementarea practică a acestei decizii a arătat că formă dată de prezentare a ofertelor reduce nivelul de protecție a datelor care ar trebui să fie asigurat de autoritățile contractante în perioada de depunere a ofertelor. Menționăm că conform art. 33, alin. (6) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice, autoritatea contractantă examinează conținutul ofertelor și al cererilor de participare numai după expirarea termenului fixat pentru depunerea acestora.

La 10 aprilie 2020 (trei zile mai târziu) prin scrisoarea Rg02-1435, conducerea centrului a informat că ofertele trebuie trimise la adresa fizică a centrului, revenind astfel la depunerea ofertelor pe suport de hârtie.

În ceea ce privește transparența utilizării fondurilor publice în domeniul achizițiilor medicale, acest principiu este pus în aplicare prin publicarea informațiilor detaliate privind anunțurile publice pentru participarea la procedurile de achiziții publice, documentația privind atribuirea contractelor de achiziții publice și raportarea CAPCS relevantă, care poate fi găsită la https: //tender.gov.md/ro/bap, precum și pe site-ul oficial al centrului. În plus, puteți contacta Agenția Achiziții Publice pentru solicitarea rapoartelor privind monitorizarea procesului de achiziții specifice desfășurat de CAPCS.

Apelul dumneavoastră de a obliga Ministerul Finanțelor să finalizeze funcționalitățile din sistemul electronic de achiziții publice este în concordanță absolut cu sarcinile și obiectivele Ministerului, care lucrează în prezent cu experții proiectului de asistență tehnică al Uniunii Europene pentru lansarea unui sistem de achiziții publice complet funcțional, care va fi pe deplin în concordanță cu practicile și standardele europene. Funcționalitatea acestui sistem ar trebui să returneze achizițiile CAPCS într-un singur mediu informațional, fără a fi necesară colectarea informațiilor privind achizițiile efectuate din diferite surse, sisteme și platforme.

Complexitatea funcționării soluției cu multeplatformă pentru achiziții publice electronice, cu participarea companiilor private care oferă servicii pentru depunerea de oferte, nu permite implementarea politicii de achiziție unificată, care este strict necesară în situații critice precum cea pe care am întâlnit-o în legătură cu răspândirea coronavirusului. În plus, platformele private nu asigură protejarea datele personale ale participanților la achiziții și confidențialitatea ofertelor depuse până la expirarea termenelor de depunere a ofertelor, ofertele depuse nu sunt criptate și pot fi vizualizate pe partea platformei. Mai jos este un extras din raportul de expertiză al proiectului de asistență tehnică al UE, care arată principalele puncte slabe ale funcționalității actualului sistem electronic de achiziții publice.

Toate aceste deficiențe pot fi și trebuie eliminate în cadrul asistenței tehnice a UE destinată sistemului electronic de achiziții publice în Republica Moldova. În prezent, suntem în etapa de revizuire a rezultatelor analizei și de a alege soluția care ne va permite să obținem un sistem complet, care să îndeplinească toate cerințele legii și să răspundă tuturor necesităților participanților la achizițiile publice și să fie funcțional deja în prima jumătate a anului viitor.

În ceea ce privește excepțiile adoptate de Comisia pentru Situații de Urgență din Republica Moldova pentru achizițiile publice necesare pentru prevenirea și controlul infecției cu COVID-19, acestea sunt cauzate, în primul rând, de urgența situației în care nu pot fi respectate termenele pentru procedura de licitație deschisă sau negocierile cu publicarea preliminară a anunțului de participare. De asemenea, trebuie menționat faptul că actualul sistem de achiziții publice multeplatform, utilizat în Republica Moldova, nu are funcționalitatea de a organiza proceduri de achiziții urgente și simplificate în MTender. Aceasta a condus la necesitatea utilizării altor mijloace de comunicare pentru a asigura achiziționarea mijloacelor necesare.

Transparența procesului de achiziții publice se realizează, în primul rând, prin obligația autorităților contractante de a furniza toate informațiile despre activitățile lor. Această cerință pentru autoritățile publice este prevăzută și în prevederile Legii 239/2008 privind transparența procesului decizional. Nici cetățenii Republicii Moldova, nici organizațiile publice nu sunt limitate la dreptul de a solicita de la autoritățile contractante și de a primi răspunsuri la acestea, care este stabilit de prevederile Legii 982/2000 privind accesul la informații.

Sistemul de achiziții electronice este un instrument care poate ajuta în mod semnificativ la informarea, monitorizarea și controlul utilizării eficiente a resurselor financiare publice. Pentru aceasta, sistemul informațional trebuie să îndeplinească următoarele criterii:

  • să ofere acces deschis la datele privind achizițiile publice;

  • să aibă funcționalitate completă pentru implementarea procedurilor de achiziții publice și participarea la achizițiile publice;

  • să ofere acces autorităților contractante la cele mai bune oferte de pe piață;

  • să permită monitorizarea respectării legislației în domeniul achizițiilor publice;

  • să asigure securitatea și protecția datelor cu caracter personal și confidențiale;

  • să aibă un nivel ridicat de stabilitate;

  • să fie simplu și comod de utilizat; - să furnizeze un serviciu comod pentru obținerea de date statistice privind procedurile și rezultatele achizițiilor publice;

  • să fie un nivel scăzut de necesitate de intervenție în funcționarea și susținerea sistemului.

Toate cerințele de mai sus pentru sistemul electronic de achiziții publice sunt esențiale pentru Ministerul Finanțelor și trebuie să fie implementate în cadrul proiectului UE „Asistență tehnică pentru dezvoltarea unui sistem de achiziții electronice în Republica Moldova”.

Sperăm că acțiunile noastre vor fi susținute, printre altele, de organizații și inițiative publice care vizează creșterea eficienței utilizării resurselor de stat și stimularea bunăstării cetățenilor noștri. Vă cerem să participați activ la dezvoltarea și promovarea inițiativelor normative și legislative, să deveniți participanți la achizițiile de stat în cadrul grupurilor de lucru și să jucați rolul unui terț și monitor obiectiv.

 

Secretar de stat 

Gabriela CUNEVA


 

Comunitatea terapeutica in Moldova - Positivepeople.md