img
Natalia Jelezoglo: „Când duci un caz dificil până la bun sfârșit, este într-adevăr plăcut” 18 Iunie 2020

Lupta împotriva HIV/SIDA nu constă doar din planificare, distribuire corectă a finanțării și elaborare de strategii pentru informarea publicului. Acest lucru voluminos și multilateral nu este deloc abstract, deoarece unul dintre nivelurile sale cheie este munca directă cu oamenii, contactul nemijlocit și comunicarea cu aceștia. Anume în aceste interacțiuni, ajutor și susținere zace succesul eforturilor asociațiilor obștești - în consolidarea comunității și ajutorul reciproc.

Natalia Jelezoglo este lucrătoare socială la Asociația Obștească „Inițiativa Pozitivă”. Este unul dintre oamenii a cărei profesie presupune oferirea asistenței informaționale, sociale și legale persoanelor care trăiesc cu HIV în situații dificile, inclusiv, cele legate de sănătate. Am discutat cu ea pentru a afla mai multe despre munca unui lucrător social, despre dificultățile pe care trebuie să le înfrunte și despre ceea de ce au nevoie lucrătorii sociali pentru a ajuta pe alții să depășească obstacolele.

 

- Natalia, bună ziua. Povestiți-ne despre munca dvs. În ce constă profesia unui lucrător social?

- Lucrul constă în susținerea unei persoane care trăiește cu HIV, din momentul diagnosticării până la formarea unei aderări stabile la terapia ARV, informarea corectă, atât a persoanei care trăiește cu HIV, cât și a apropiaților săi, care îi cunosc statutul HIV-pozitiv. Sprijinul oferit, constă, de asemenea, în soluționarea problemelor sociale și juridice. În paralel cu principala mea activitate profesională de lucrătoare socială, sunt și parajuristă.

 

- De cât timp activați în acest domeniu?

- Lucrez în organizație de patru ani. Înainte de asta, nu am lucrat niciodată în domeniul HIV/SIDA.

 

- Ce vă place cel mai mult în munca dvs.?

- În mod cert când ajung să realizez obiectivele puse! Realizarea aderării pacienților, soluționarea situațiilor de conflict a beneficiarilor în favoarea lor. Atunci când iei un caz dificil și îl duci la un bun sfârșit, este într-adevăr plăcut. (râde)

 

- Ce ați dori să schimbați în societate în ceea ce privește percepția maladiilor comunicabile și, în special, HIV?

- În general, societatea are nevoie de educație. Nivelul de percepție a acestor lucruri ar trebui să crească, astfel încât să existe mai puține cazuri de stigmatizare și discriminare. Întâlnesc multe lucruri neplăcute în regiunile Moldovei - și lucrez mai mult acolo - și pot spune că situația din regiuni este radical diferită de cea din capitală și, în general, urbană.

Pe cei care trăiesc cu HIV se scriu adesea plângeri la instituțiile administrative doar pentru că au un statut pozitiv. Sau când sunt dezvăluite informațiile despre statut - și acest lucru se întâmplă destul de des în sate, de exemplu. Acolo există o problemă mare cu asigurarea confidențialității acestor informații - atitudinea față de persoanele al căror statut este dezvăluit fără consimțământ se schimbă imediat. Mentalitatea din epoca sovietică acolo e încă „la putere”, să spunem așa. Personalul medical, care lucrează în cabinetele medicale din aceste localități, transmit adesea aceste informații unul altuia fără cunoștința pacienților și adesea nu se limitează doar la comunitatea profesională.

 

- Natalia, din experiența pe care o aveți, ce dificultăți din lucrul dvs. cu oamenii ați evidenția?

- În prezent, este destul de dificil să extindem cercul medicilor care nu au prejudecăți sau o atitudine stereotipică față de persoanele care trăiesc cu HIV. Dar acesta este doar un semnal că este necesar de găsit o nouă abordare. Din păcate, trainingurile și seminarele nu arată rezultatele așteptate - da, desigur, participă, dar este important și din ce motive, cineva a vrut, iar cuiva i s-a spus „de sus”. Când asculți ceva forțat, ești oare deschis la percepția și asimilarea informațiilor noi? Oamenii aflați în această situație sau cei care sunt prea fermi în prejudecățile lor, ascultă ceea ce încercăm să le transmitem, dar nu aud. Ei nu pot răzbate prin frica lor de virus, respingere. Ei totuși au fost influențați de dezinformare sau lipsa de informații, în general. Mai pe scurt, trebuie de inventat ceva nou și mai eficient.

 Din păcate, încă mai există cazuri de tratament nejustificat al pacienților. A existat un caz, când unei femei din raion, care se afla în maternitate, medicul i-a cerut să nu vină în sala de mese comună când toată lumea era chemată să mănânce. „Ei, înțelegeți, în situația dvs., cu diagnosticul dumneavoastră...” Și aceasta este o problemă deosebită în mediul rural, deoarece victimele în astfel de situații preferă să rămână tăcute, să îndure. Le este frică de conflict, nu vor să se apere, chiar și în cazurile în care eu pot veni și ajuta în astfel de situații. Le este teamă că după aceasta nu vor mai fi internați la spital.

Și, pe de altă parte, este important ca lucrătorii medicali să înțeleagă că acest lucru nu este permis, pentru că, în caz contrar, se transformă într-un absolut inadmisibil - a existat un astfel de caz medical, când o femeie a fost sterilizată abuziv după naștere, fără să știe, astfel încât să nu mai poată naște.

Dacă vorbim de dificultăți, se întâmplă și așa ceva când oamenii, pur și simplu, nu pot completa un chestionar - nu știu data exactă a nașterii, nu știu informațiile de bază despre HIV și căile de transmitere, nici nu mai vorbesc despre drepturile lor. Și dacă este vorba despre medici - poate fi dificil de găsit un numitor comun cu medicii-infecționiști din raioane și trebuie să ocolești, să apelezi direct la centrul medical din sat, să te prezinți, să explici scopul întrebărilor pe care le adresezi. În asemenea situații, de obicei nu se refuză; dacă ceva este urgent, atunci chiar încearcă activ să ajute.

 

- Cum a decurs activitatea dvs. în contextul pandemiei și măsurilor de carantină? Ce a devenit mai dificil? Cum ați ocolit aceste obstacole?

- În timpul pandemiei a fost foarte dificil, fizic și emoțional, și încă este dificil, având în vedere că măsurile de carantină continuă să fie prezente la un anumit nivel. Cel mai mare obstacol, desigur, este lipsa unor mijloace stabile de transport interurban. Dar apoi am rezolvat cumva această problemă prin intermediul clinicilor mobile și livrării de medicamente ARV.

Ultimul caz, de exemplu, din perioada acestei instabilități, sincer, mi-a luat multe puteri. Încă nu am întâlnit astfel de circumstanțe în structurile de stat, pentru noi toți a fost ceva nou. O tânără fără rude, care a suferit și violență în familie din partea partenerului ei, a fost diagnosticată cu HIV. De asemenea, s-a întâmplat astfel încât ea nu a aflat aceasta imediat și a pierdut din timp, valoros pentru tratament. A ajuns la noi la Spitalul de Dermatologie și Maladii Comunicabile fără loc permanent de trai și viză de reședință și aici eu, ca lucrătoare socială, am ajutat-o ​​să rezolve probleme legate de plasarea ei după externare. I-am asigurat livrarea pachetelor cu produse alimentare și medicamente. Femeia a avut nevoie și de a perfectarea statutului de invaliditate, deoarece și-a pierdut vederea. Și, desigur, în afară de asta, a fost necesar de asigurat aderența ei la tratament.

Cu perfectarea actelor de invaliditate a fost mai complicat... Erau necesare documente pe care pacienta, pur și simplu, nu le avea. M-am dus în satul în care s-a născut, am încercat să ridic măcar ceva acolo. Inițial, eforturile au eșuat - toate rudele apropiate au decedat și toate indiciile de pe meleagurile natale ale pacientei nu duceau nicăieri. Și agențiile guvernamentale erau închise în timpul carantinei, așa că a trebuit să bat la uși închise. Am avut noroc că unul dintre locurile necesare continua să funcționeze și am putut colecta cel puțin câteva informații. Și atunci a trebuit să apelez la conexiunile personale, să colectez ce era posibil. Și până la urmă, mi-am atins obiectivul - fata a primit statut de invaliditate de gradul întâi pe viață. Mai departe, din moment ce fata este lipsită de vedere, am însoțit-o în multe proceduri birocratice.

După ce a expirat perioada maximă de ședere a pacientei în spital, o provocare a constituit întrebarea unde să fie ea plasată ulterior – deoarece tânăra nu avea un loc de trai. Am găsit o organizație care a putut ajuta cu plata chiriei pe o lună și alte câteva care au ajutat cu produse alimentare.

De asemenea, a fost necesar să găsim voluntari care să o poată vizita, să o ajute în viața de zi cu zi, cu gătitul, administrarea medicamentelor. Au reacționat băieții și fetele care oferă servicii de voluntariat la „Inițiativa Pozitivă”, ei sunt coordonați de psihologul nostru, care elaborează programul vizitelor. Mulțumesc mult, apropo. Pur și simplu, nu știm cum avea să rezolvăm această problemă fără ei!

Atâta timp cât e posibil de menținut aderența pacientei - i s-a oferit un telefon cu deșteptător, care sună la un anumit moment al zilei, amintindu-i astfel să ia pastilele. Înainte de aceasta, ne-am asigurat că va putea să-și găsească ambalajul potrivit, să găsească pastila potrivită.

 

- Ce uși, în opinia dvs., se deschid pentru instituțiilepublice în urma cooperării cu ONG-urile? Ce devine posibil sau mai ușor de implementat?

- Medicii primesc mult ajutor în detalii mici - în special în comunicarea dintre medici și pacienți. Lucrătorul social devine o astfel de legătură dintre medic și persoana supusă unui tratament, care facilitează soluționarea sarcinilor de lucru, atunci când există o multitudine de probleme sau când e nevoie de acordat persoanei mai mult timp.

Lucrătorii sociali ajută cimunicare cu pacienții, care sunt de obicei dificil de contactat. De asemenea, ajutăm adesea cu detaliile în problemele birocratice, atunci când este necesar de clarificat afiliațiile regionale ale pacientului și de găsit clinica delegată acestuia.

Sau, de exemplu, atunci când o persoană își neagă diagnosticul, inițial refuză tratamentul și trebuie de vorbit cu ea și de informat corect. Sau atunci când cineva cu boli oportuniste este internat în instituția medicală și situația, și tratamentul se schimbă. În așa caz, trebuie de asigurat orientarea persoanei în toate acestea. Se întâmplă ca pacienții, internați în instituții medicale, să mai aibă încă anumite circumstanțe dificile, de exemplu, cineva nu are un loc de trai, cu capacități limitate de sănătate - cum ar fi, de exemplu, cazul fetei despre care am vorbit mai devreme. Aceste circumstanțe pot complica asigurarea aderenței la tratament, de aceea ar trebui de acordat acestui fapt o atenție deosebită.

Uneori, lucrătorii sociali rezolvă și unele probleme logistice. De exemplu, acum în carantină a fost necesar să asigurăm accesul la servicii medicale a femeilor însărcinate care trăiesc cu HIV, așa că le transportam la instituțiile medicale și apoi le aduceam acasă. În afară de aceasta, livrăm și medicamente antiretrovirale celor care, din cauza lipsei de transport, nu au reușit să ajungă la unitățile medicale la timp și să se aprovizioneze cu medicamente în timpul carantinei. În general, suntem utili și devenim necesari în foarte multe situații.

 

- În opinia dvs., ce calități trebuie să aibă un lucrător social bun?

- Responsabilitatea pentru munca prestată, dragoste pentru ceea ce face. Dorința de a merge până la urmă. Acestea sunt cele trei calități principale, fundamentale, în opinia mea.

 

Material pregătit de Maxim Kuklev

Editat de Alina Kozhokar

Tradus de Dan Erușevschi

Foto: Natalia Jelezoglo

 

 

Comunitatea terapeutica in Moldova - Positivepeople.md