img
Companii farmaceutice din SUA sunt în fața unei noi "prăbușiri a brevetelor". De ce e bine 16 Iunie 2023

190 de medicamente, dintre care 69 sunt considerate blockbustere, vor avea brevetele expirate până în 2030. Statutul de blockbuster este atribuit medicamentelor cu vânzări anuale de 1 miliard de dolari sau mai mult. Acestea sunt de obicei folosite pentru a trata boli comune, cum ar fi diabetul, cancerul, bolile cardiovasculare, colesterolul ridicat și altele. Un medicament blockbuster ar putea fi un factor cheie de succes pentru o companie farmaceutică sau ar putea cauza probleme serioase dacă se descoperă efecte secundare sau dacă brevetul expiră. Rapoarte thebell.io

De obicei, atunci când expiră brevetele, concurenții intră pe piață cu medicamente generice mai ieftine, iar prețul medicamentului original scade. Analiștii estimează că daunele cumulate aduse industriei farmaceutice de toate brevetele expirate și de creșterea concurenței ar putea ajunge până la 236 de miliarde de dolari pe an până la sfârșitul deceniului.

Companiile farmaceutice riscă să piardă între 14% și 79% din veniturile anuale. În cazul primilor zece producători de medicamente din lume, ale căror venituri totale anul trecut au fost de 595 miliarde de dolari, pierderile preconizate sunt de aproximativ 46%. Printre acestea se numără AbbVie, Johnson & Johnson, Pfizer, Novartis, Merck și altele.

Această cifră este mult mai mare decât pierderile totale ale industriei farmaceutice în perioada 2011-2013. La acea vreme, acestea s-au ridicat la 82 de miliarde de dolari, ceea ce a fost considerat cea mai mare "prăbușire a brevetelor" din istoria industriei farmaceutice. Adevărul este că industria este acum mult mai mare.

Tabelul de mai jos enumeră primele 10 medicamente cu cele mai mari costuri din SUA, dintre care șapte au brevete care expiră înainte de 2030.

10 самых кассовых препаратов в США

Cele 10 medicamente care generează cei mai mulți bani în SUA

Exclusivitatea joacă un rol important pe piața farmaceutică. Companiile cheltuiesc o cantitate uriașă de timp și bani pentru cercetarea și dezvoltarea de noi medicamente. Acest proces se poate întinde pe parcursul a zeci de ani de studii clinice și poate costa milioane de dolari. Atunci când o companie creează un medicament care trece cu succes de toate etapele și este aprobat de Food and Drug Administration (FDA), aceasta îl poate oferi efectiv la orice preț pentru a recupera costul inovației și, bineînțeles, pentru a obține profit. Și pentru că medicamentul este protejat de un brevet, compania farmaceutică este perfect legal să mențină prețurile ridicate până la expirarea acestuia.

Industria s-a confruntat de mai multe ori cu o situație de expirare în masă a brevetelor. În unele cazuri, companiile farmaceutice au fost nevoite să se despartă de 90% din prețul medicamentelor în 3-6 luni după ce medicamentele generice au intrat pe piață. De exemplu, Forest Laboratories s-a confruntat cu o astfel de situație în 2012. După ce un concurent a intrat pe piață, prețul antidepresivului său Lexapro s-a prăbușit cu 95% în câteva luni, în timp ce medicamentul a devenit disponibil pentru mii de persoane.

Cu toate acestea, au existat și alte exemple. În 2018, brevetul pentru Humira, medicamentul pentru artrită al AbbVie, a expirat, iar FDA a aprobat cinci medicamente generice. În ciuda acestui fapt, costul medicamentului continuă să crească până în prezent. Și acesta este departe de a fi singurul exemplu.

Ce sunt "brevetele veșnice" și cum ocolesc companiile legea

Din punct de vedere tehnic, brevetele sunt valabile timp de 20 de ani de la depunerea lor. Sistemul modern de brevete din SUA a fost dezvoltat la jumătatea secolului XX pentru a încuraja inovarea, acordând creatorului unui nou produs drepturi exclusive pentru o perioadă limitată.

Cu toate acestea, companiile farmaceutice au găsit o modalitate de a manipula acest sistem prin intermediul "brevetelor de veșnicie". Ideea este că firmele obțin brevete pentru modificări ale medicamentelor de succes existente, deseori la fel de minore ca și schimbarea aromei unui medicament sau a modului în care acesta este ambalat. Aceasta este o modalitate eficientă de a preveni pierderile cauzate de brevetele care expiră și de a bloca intrarea pe piață a medicamentelor generice. De asemenea, este mult mai ieftin decât să investești în noi tratamente și să inventezi formule revoluționare.

În medie, au fost depuse 140 de brevete pentru fiecare dintre cele mai bine vândute 10 medicamente din SUA, iar 74 au fost aprobate de FDA. Dreptul de monopol asupra producției de produse farmaceutice înseamnă zeci de milioane de dolari încasați zilnic din vânzarea unui singur medicament. De exemplu, medicamentele împotriva cancerului Revlimid și Keytruda generează 23,8 milioane de dolari și, respectiv, 26,8 milioane de dolari pe zi, în timp ce Humira generează 47,5 milioane de dolari pe zi.

Un exemplu de "brevete veșnic reînnoite" îl reprezintă injecțiile Eylea de la Regeneron Pharmaceuticals. Acestea sunt utilizate în terapia împotriva retinopatiei, un grup de boli ale retinei care pot duce la orbire. Medicamentul Eylea a fost aprobat de FDA în 2011 și, cu peste 90 de brevete eliberate de FDA până în prezent pentru modificări minore - inclusiv cele legate de ambalajul steril -, nu prea avem de ce să ne temem de concurenții Regeneron în anii următori. În cazul în care vreun concurent decide să persiste, compania ar putea iniția un litigiu care ar întârzia lansarea medicamentelor generice pentru încă o vreme.

Comunitatea terapeutica in Moldova - Positivepeople.md
Articole similare